Zasady transportu samochodów na lawecie

Zasady transportu samochodów na lawecie

21 grudnia 2016

W codziennym życiu styczność z lawetą mamy najczęściej, kiedy nasze auto dopadnie awaria uniemożliwiająca dalszą jazdę. Nerwowo organizujemy wtedy transport samochodu do warsztatu,   nie wgłębiając się w szczegóły – byle nie było drogo, bo pomoc drogowa do najtańszych „taksówek” nie należy. Bywa też, że laweta jest nam potrzebna w innych sytuacjach – do sprowadzenia samochodu zza granicy czy do przewiezienia auta powypadkowego. W każdym z tych przypadków warto znać zasady i zalecenia bezpiecznego transportu.

Transport samochodów na lawecie: co mówią przepisy?

Pod pojęciem lawety rozumiemy auto lub przyczepę służące do transportu samochodów. Jeśli jesteśmy kierowcą z prawem jazdy kategorii B, nie potrzebujemy dodatkowych uprawnień do transportu samochodów, o ile auto-laweta posiada dopuszczalną masę całkowita do 3,5 tony. W przeciwnym razie musimy posiadać kategorię B+E.

Jeśli chcemy skorzystać z lawety na przyczepie, należy pamiętać, aby łączna dopuszczalna masa całkowita przyczepy i auta ją ciągnącego nie przekraczała 3,5 tony – wtedy również wystarczy standardowa kategoria B. Prawnie uregulowane w kwestii transportu samochodów jest również ograniczenie rzeczywistej masy przyczepy (z obciążeniem) – nie może być większa od masy pojazdu ciagnącego.

Poruszając się po polskich drogach autem z doczepioną lawetą musimy stosować się do ograniczeń prędkości, które wynoszą poza terenem zabudowanym:

  • 70 km/h – dla dróg jednojezdniowych,
  • 80 km/h – drogi dwujezdniowe, ekspresowe oraz autostrady.
transportowanie samochodu z Niemiec do Polski za pomocą lawety

Transport samochodu lawetą

Mocowanie auta na lawecie

Jeśli już kupiliśmy lub wynajęliśmy lawetę, pora na jej załadunek. Najlepiej poprosić o asystę przy tej czynności jednej lub dwóch osób, aby mogły w każdej chwili przytrzymać auto. Najpierw powinniśmy dociążyć lawetę od przodu, więc najeżdżamy na nią samochodem tą stroną, gdzie umiejscowiony jest silnik (w autach osobowych zazwyczaj przodem). Około 10 % obciążenia powinno spoczywać na haku lawety. Auto powinno zostać zamocowane jak najbardziej symetrycznie względem pionowej i poziomej osi platformy załadunkowej lawety.

Stabilizację samochodu otrzymujemy przez zastosowanie specjalnych pasów mocujących, którymi przypinamy koła do platformy. Musimy w ten sposób unieruchomić minimum trzy z nich, ale dla większej pewności należy zablokować wszystkie cztery koła. Możemy wyróżnić dwa główne sposoby mocowania:

  • dwupunktowe – pas lawetowy jest zamocowany do platformy w 2 miejscach,
  • trzypunktowe – pas lawetowy jest przytwierdzony w 3 miejscach.

Istnieje też wiele sposobów opasania pasa na samym kole, a także różne rodzaje konstrukcji pasów lawetowych. Niezależnie od tego, jaką metodę obierzemy, musimy dokładnie obejrzeć szelki mocujące pod kątem ich ewentualnego zużycia, przetarć, pęknięć itp.

Jeśli nie jesteśmy dokładnie pewni tego, w jaki sposób założyć i wyregulować pasy lawetowe, najlepiej jest poprosić o pomoc doświadczoną osobę. Samodzielne próby mocowania, bez doświadczenia i podstawowej wiedzy w tym temacie, mogą doprowadzić do uszkodzenia cennego ładunku i stworzyć niebezpieczną sytuację na drodze.

Transport samochodów to nie tylko holowanie na lawecie do warsztatu, warto więc znać jego podstawy, ponieważ być może kiedyś będziemy musieli to zorganizować samodzielnie. Jako firma przewozowa z Białegostoku zajmujemy się również transportem samochodów na lawecie na terenie Polski i Niemiec, więc służymy swoją pomocą we wszystkich przypadkach, w których potrzebne jest zorganizowanie profesjonalnego przewozu auta – nawet zza granicy.